20. 5. 2025
Na tuto otázku je složitá odpověď. Lze se na ni dívat z pohledu, zda musí zaměstnanec invaliditu sdělovat. Většina organizací, ale má otázku na ID ve vstupních dotaznících, a to z důvodu slevy na dani. Ten, kdo by ji nechtěl sdělit nemusí, ale pak si musí dělat daňové zúčtování sám a slevu si odečte za celý rok.
Druhý pohled je při samotném vyřizování invalidního důchodu, pokud je to během probíhajícího pracovního poměru. Vzhledem k tomu, že ČSSZ nemá údaje z posledního roku trvání pracovního poměru. Tedy například nyní nemá údaje o roku 2025. Tak ČSSZ při výpočtu ID nebo přesněji řečeno OSSZ před předáním k výpočtu na ČSSZ kontaktuje zaměstnavatele a chce po něm evidované doby z aktuálního roku. A zde jiný důvod, než invalidita není.
Jiný úhel pohledu můžeme mít, pokud se podíváme na otázku personální práce a GDPR. Tedy, že obě tyto skutečnosti ví personalistka, a to by nemělo znamenat, že zaměstnavatel. Ale bohužel to není pozice u menších zaměstnavatelů, kde se o tuto činnost dělí šéf a mzdová účetní. Z praxe vím, že se tedy dá většinou říci, že se zaměstnavatel dozví o invalidním důchodu, stupeň už ovšem ne.

